Szukaj w serwisie

Kategorie:

Temat na czasie | Nowości rynkowe | Wydarzenia

Tutaj jesteś: Aktualności / Nowości rynkowe

Lekki garaż na ciężkie maszyny

kategoria: Nowości rynkowe, Aleksandra Wojciechowska

Garażowanie drogich pojazdów i maszyn rolniczych (np. kombajnów) nie tylko wydłuża ich żywotność, ale pozwala też wykonywać przy nich czynności obsługowe w dobrych warunkach.

Budynki z płyty warstwowej spotykane powszechnie w gospodarstwach rolnych krajów wysoko rozwiniętych nie są jeszcze zbyt popularne na polskiej wsi, gdzie podobne obiekty wznosi się przeważnie z ciężkich materiałów ściennych, m.in. bloczków betonowych i pustaków. Zalety konstrukcji z płyty warstwowej to przede wszystkim relatywnie niskie koszty budowy, bardzo krótki czas realizacji inwestycji oraz wielofunkcyjność - najprostsze budynki mogą służyć jako garaże na ciągniki, samochody i maszyny rolnicze, których w gospodarstwach jest coraz więcej. Ten sam budynek z płyty warstwowej, który dzisiaj jest garażem, jutro można zaadaptować na magazyn, przechowalnie płodów rolnych, pieczarkarnie lub na inne cele. Warto zapoznać się z prezentowanym niżej projektem, aby przekonać się, jak wielkie możliwości dla nowoczesnego rolnika tworzy ten typ budownictwa.

  • Charakterystyka i dane techniczne budynku:
  • Przeznaczenie: budynek garażowo-magazynowy uniwersalnego zastosowania
  • Wymiary zewnętrzne: 23,06 x 12,20 m
  • Powierzchnia zabudowy: 281,33 m2
  • Wymiary powierzchni użytkowej: 22,50 x 11,70 m
  • Powierzchnia użytkowa: 263,25 m2
  • Wysokość w kalenicy: 6,93 m
  • Kąt nachylenia dachu: 20º / 36,4%
  • Otwory bram:
  • brama frontowa - 4,50 m szerokość i 4,30 m wysokość
  • bramy boczne - 4,00 m szerokość i 4,20 m wysokość

zdjecie
Rzut poziomy garażu
Konstrukcja: typ konstrukcji - Hala ZET; budynek jednopoziomowy, jednonawowy, bez słupów podpierających wewnątrz; elementy konstrukcyjne wykonane z zimno giętych kształtowników stalowych ocynkowanych, otworowanych fabrycznie, montowanych na kotwy i śruby do fundamentu z modułów o długości 4,50 m

Ściany: wykonane fabrycznie z płyty warstwowej poliuretanowej (Balextherm ST 80) o współczynniku przenikania ciepła U=0,28 montowane są do elementów konstrukcyjnych za pomocą wkrętów samogwintujących; blachy o grubości 0,50 mm użyte do wykonania płyty są ocynkowane i zabezpieczone poliestrem

Dach: z wykonanych fabrycznie płyt warstwowych poliuretanowych (Balextherm D 80/125) o współczynniku przenikania ciepła U=0,27; blachy o grubości 0,50 mm użyte do wykonania płyt są ocynkowane i zabezpieczone poliestrem; montaż na wkręty samogwintujące

Fundament: wykonany zgodnie z indywidualnym projektem budowlanym w zależności od wymagań oraz warunków gruntowych na konkretnej działce; hala może być posadowiona na stopach fundamentowych, ławie fundamentowej lub płycie fundamentowej - dla hal spełniających funkcje garażowo-magazynowe zalecana jest płyta fundamentowa, której grubość i zbrojenie zależą od przewidywanej nośności

Posadzka: dla funkcji garażowo-magazynowej wystarczy zacierana posadzka cementowa

Bramy i drzwi: stosuje się ogólnodostępne na rynku - w zależności od wyboru przez inwestora; w prezentowanym projekcie założono (dla oszczędności), że drzwi będą umieszczone w głównej bramie wjazdowej

Halę garażowo-magazynową wykonuje się z gotowych elementów, które są dostarczane przez producenta bezpośrednio na plac budowy. Można ją zmniejszyć albo powiększyć o kolejne „moduły" o długości 4,50 m. Producent wykonuje bezpłatnie - w ramach zamówienia -projekt konstrukcji obiektu dostosowany do potrzeb konkretnego inwestora. Stanowi on podstawę projektu budowlanego, który załącza się do wniosku o pozwolenie na budowę. Zajmuje to zazwyczaj nie więcej niż 2 tygodnie. Na wyprodukowanie wszystkich „klocków" (elementów), z których montuje się halę potrzeba od 4 do 6 tygodni. Sam montaż obiektu, w zależności od jego wielkości, zajmuje kilkuosobowej ekipie 5 do 7 dni.

Konstrukcja hali umożliwia dowolne jej zagospodarowanie, zgodne z potrzebami inwestora. Można ją podzielić na mniejsze pomieszczenia ściankami działowymi (np. wydzielić pomieszczenie warsztatowe, sanitarne i biurowe) a także zamontować sufity podwieszane (konstrukcja przyjmuje obciążenia do 10 kg/m²). Oświetlenie światłem dziennym jest możliwe przez zamontowanie świetlików kalenicowych oraz okien w ścianach. Trzeba je jednak przewidzieć w chwili tworzenia projektu konstrukcyjnego. Zmiany takiej można dokonać także podczas użytkowania obiektu, co jest stosunkowo łatwe i tanie przy tej konstrukcji.

Prezentowany obiekt ma izolowane ściany, ponieważ założono, że będzie ogrzewany. System ogrzewania zależy od preferencji inwestora. Można założyć, że w okresie zimowym we wnętrzu hali będzie utrzymywana minimalna temperatura dodatnia, a w wydzielonym pomieszczeniu warsztatowym temperatura wyższa pozwalająca na wykonywanie prac serwisowych przez ludzi. Jeśli hala ma służyć wyłącznie jako garaż na sprzęt, a więc nie będzie wymagać utrzymania stałej temperatury wewnątrz, to jej ścian i dachu nie trzeba budować z płyt ocieplonych uwzględnionych w projekcie, lecz z blachy trapezowej np. BTU55 ze stali 0,50 mm ocynkowanej z powłoką poliestrową. W ten sposób można znacznie obniżyć koszt inwestycji. Trzeba jednak pamiętać, że hala nie będzie miała wówczas charakteru uniwersalnego i - jeśli chcielibyśmy w przyszłości zmienić jej funkcje - poniesiemy dodatkowe koszty pokrycia ścian i dachu płytą warstwową.

Artykuł opublikowano za zgodą redakcji
Rolniczego Magazynu Budowlano-Remontowego "Dom i Zagroda"

autor: Aleksandra Wojciechowska

powrót

 

Dodaj komentarz:

Dodaj swój komentarz
Autor komentarza:
Treść komentarza:
Kod:
Wpisz kod:
Akceptuję regulamin

Wasze komentarze:

Aktualnie brak komentarzy

Szukaj:
JESTEŚ ZAINTERESOWANY - ZŁÓŻ ZAPYTANIE OFERTOWE.
  • FORMULARZ KONTAKTOWY / ZAPYTANIE OFERTOWE
Imię i nazwisko:
Telefon:
E-mail:
Treść zapytania:
Kod:
Wpisz kod:
 
PROJEKT I WYKONANIE: www.themedia.pl  
GŁÓWNA / O NAS / REKLAMA / POLITYKA PRYWATNOŚCI / KONTAKT
Copyright © 2010 by www.e-hale.pl Wszelkie prawa zastrzeżone