Terminal wrocławskiego lotniska stanął w rok
Rok temu kładziono fundamenty, dziś nowy terminal wrocławskiego lotniska jest już wybudowany. Można podziwiać bryłę wykończonego z zewnątrz budynku, w środku trwają prace wykończeniowe. Jesienią przyszłego roku terminal przyjmie pierwszych podróżnych.
Rok na budowie nowego terminalu wrocławskiego lotniska upłynął pracowicie. W styczniu 2010 zakończyły się prace ziemne, powstała płyta fundamentowa i można było zacząć budować konstrukcję jednego z największych terminali pasażerskich w Polsce.
By powstał obiekt o kubaturze ponad 330 tys. m³, do postawienia konstrukcji trzeba było zużyć 2 tys. ton stali. - Na sam dach, którego powierzchnia mierzy więcej niż dwa boiska piłkarskie, potrzebowaliśmy 1,7 tys. ton stali - mówi Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu rozbudowy Portu Lotniczego Wrocław. Nim zamontowano falujący dach o powierzchni 19 tys. m², trzeba było oczywiście wybudować 4 kondygnacje budynku - w tym jedną podziemną oraz postawić gigantyczne stalowe słupy, które go podtrzymują. Te prace zajęły wykonawcy - polsko-niemieckiemu konsorcjum Hochtief - całą zimę i wiosnę.
Latem na placu budowy pracowało jednocześnie nawet 400 ludzi. Do Wrocławia przyjechało wtedy szkło na pokrycie fasad oraz części dachu. Specjalny - bo odporny na przenikanie temperatur, a jednocześnie maksymalnie przepuszczający światło - materiał trafił na Strachowice w lipcu. Do oszklenia terminalu zużyto w sumie 11,5 tys. m² szkła.
We wrześniu, czyli na rok przed otwarciem obiektu dla podróżnych, wewnątrz budynku rozpoczęły się prace wykończeniowe. Dwa miesiące później na lotnisko przyjechały pierwsze elementy systemu bagażowego oraz kontroli bezpieczeństwa. - Wraz z zadaszeniem obiektu i zakończeniem prac nad fasadą ruszyliśmy z niezwykle skomplikowanym zadaniem, jakim jest montaż "serca terminalu" - mówi Przemysław Marcinkowski. - Urządzenia będą musiały pracować wspólnie w jednolitym systemie, łączącym mechanikę z automatyką i elektroniką - dodaje kierownik projektu rozbudowy Portu Lotniczego Wrocław. Najwyższej, światowej klasy systemy bezpieczeństwa i kontroli bagażu będą gotowe w marcu 2011 roku. Do wiosny trwać będą także prace wykończeniowe. Potem rozpocznie się czasochłonny i precyzyjny rozruch terminalu, podczas którego obiekt będzie certyfikowany przez poszczególne instytucji związane z lotnictwem i bezpieczeństwem. Cztery raz większy od obecnego terminal rozpocznie pracę jesienią 2011 roku - na pół roku przez Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012™.
- Terminal w liczbach, czyli 4 x stary terminal = nowy terminal
- Nowy budynek odpraw pasażerskich na wrocławskim lotnisku będzie cztery razy większy niż obecnie użytkowany.
- Zostanie otwarty jesienią 2010 r., ponad pół roku przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012™.
- Będzie mógł odprawić rocznie 3,5 mln podróżnych - 2 razy więcej niż obecnie użytkowany.
- Będzie go można rozbudować, tak by był w stanie obsłużyć nawet 7 mln ludzi.
- Jego kubatura obliczana na ponad 300 tys. m³ jest jedną z największych wśród terminali na polskich lotniskach.
- Czterokondygnacyjny (w tym jedna kondygnacja podziemna) budynek zaprojektowało renomowane biuro architektoniczne JSK Architekci (firma zaprojektowała wcześniej lotniska we Frankfurcie, Düsseldorfie i Berlinie-Schönefeld).
- Nowoczesna i dynamiczna architektura - najbardziej charakterystycznym elementem terminalu jest dach o powierzchni 19 tys. m² (ponad 2 boiska piłkarskie) w formie falujących płatów, które oddają ruch związany z podróżowaniem.
- Do oszklenia terminalu zużyto w sumie 11,5 tys. m² szkła.
- Przed terminalem powstaje 16 stanowisk postojowych dla samolotów, w sumie na całym lotnisku będzie ich ok. 30.
- Obiekt za ok. 300 mln zł buduje polsko-niemieckie konsorcjum Hochtief.
- Do dyspozycji pasażerów będzie:
- Przestronna, klimatyzowana hala przylotów i odlotów (1700 m²) o wysokości nawet 3 kondygnacji (od 13 do 19 m).
- 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa i 22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej.
- Najnowocześniejszy system kontroli bagażu (w tym 2 urządzenia do precyzyjnej kontroli podejrzanych przesyłek, pracujące na zasadzie tomografu).
- 12 gate'ów.
- Bezpośrednie wejście do samolotów przez rękawy łączące terminal z pokładami.
- Ok. 4 tys. m² powierzchni komercyjnej (sale konferencyjne, galeria handlowa, gastronomia, usługi bankowe itd.)
- Podniebna kawiarnia z widokiem na płytę lotniska i pas startowy.
- Unikatowa restauracja z widokiem na płytę lotniska.
- Darmowy dostęp do Internetu.
- Ponad 1,1 tys. miejsc parkingowych przed nowym terminalem.
Dodaj komentarz:
Wasze komentarze:
Aktualnie brak komentarzy
Copyright © 2010 by www.e-hale.pl Wszelkie prawa zastrzeżone