Szukaj w serwisie

Kategorie:

Temat na czasie | Nowości rynkowe | Wydarzenia

Tutaj jesteś: Aktualności / Temat na czasie

Terminal wrocławskiego lotniska stanął w rok

kategoria: Temat na czasie

Rok temu kładziono fundamenty, dziś nowy terminal wrocławskiego lotniska jest już wybudowany. Można podziwiać bryłę wykończonego z zewnątrz budynku, w środku trwają prace wykończeniowe. Jesienią przyszłego roku terminal przyjmie pierwszych podróżnych.

Rok na budowie nowego terminalu wrocławskiego lotniska upłynął pracowicie. W styczniu 2010 zakończyły się prace ziemne, powstała płyta fundamentowa i można było zacząć budować konstrukcję jednego z największych terminali pasażerskich w Polsce.

By powstał obiekt o kubaturze ponad 330 tys. m³, do postawienia konstrukcji trzeba było zużyć 2 tys. ton stali. - Na sam dach, którego powierzchnia mierzy więcej niż dwa boiska piłkarskie, potrzebowaliśmy 1,7 tys. ton stali - mówi Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu rozbudowy Portu Lotniczego Wrocław. Nim zamontowano falujący dach o powierzchni 19 tys. m², trzeba było oczywiście wybudować 4 kondygnacje budynku - w tym jedną podziemną oraz postawić gigantyczne stalowe słupy, które go podtrzymują. Te prace zajęły wykonawcy - polsko-niemieckiemu konsorcjum Hochtief - całą zimę i wiosnę.

Latem na placu budowy pracowało jednocześnie nawet 400 ludzi. Do Wrocławia przyjechało wtedy szkło na pokrycie fasad oraz części dachu. Specjalny - bo odporny na przenikanie temperatur, a jednocześnie maksymalnie przepuszczający światło - materiał trafił na Strachowice w lipcu. Do oszklenia terminalu zużyto w sumie 11,5 tys. m² szkła.

We wrześniu, czyli na rok przed otwarciem obiektu dla podróżnych, wewnątrz budynku rozpoczęły się prace wykończeniowe. Dwa miesiące później na lotnisko przyjechały pierwsze elementy systemu bagażowego oraz kontroli bezpieczeństwa. - Wraz z zadaszeniem obiektu i zakończeniem prac nad fasadą ruszyliśmy z niezwykle skomplikowanym zadaniem, jakim jest montaż "serca terminalu" - mówi Przemysław Marcinkowski. - Urządzenia będą musiały pracować wspólnie w jednolitym systemie, łączącym mechanikę z automatyką i elektroniką - dodaje kierownik projektu rozbudowy Portu Lotniczego Wrocław. Najwyższej, światowej klasy systemy bezpieczeństwa i kontroli bagażu będą gotowe w marcu 2011 roku. Do wiosny trwać będą także prace wykończeniowe. Potem rozpocznie się czasochłonny i precyzyjny rozruch terminalu, podczas którego obiekt będzie certyfikowany przez poszczególne instytucji związane z lotnictwem i bezpieczeństwem. Cztery raz większy od obecnego terminal rozpocznie pracę jesienią 2011 roku - na pół roku przez Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012™.

  • Terminal w liczbach, czyli 4 x stary terminal = nowy terminal
  • Nowy budynek odpraw pasażerskich na wrocławskim lotnisku będzie cztery razy większy niż obecnie użytkowany.
  • Zostanie otwarty jesienią 2010 r., ponad pół roku przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012™.
  • Będzie mógł odprawić rocznie 3,5 mln podróżnych - 2 razy więcej niż obecnie użytkowany.
  • Będzie go można rozbudować, tak by był w stanie obsłużyć nawet 7 mln ludzi.
  • Jego kubatura obliczana na ponad 300 tys. m³ jest jedną z największych wśród terminali na polskich lotniskach.
  • Czterokondygnacyjny (w tym jedna kondygnacja podziemna) budynek zaprojektowało renomowane biuro architektoniczne JSK Architekci (firma zaprojektowała wcześniej lotniska we Frankfurcie, Düsseldorfie i Berlinie-Schönefeld).
  • Nowoczesna i dynamiczna architektura - najbardziej charakterystycznym elementem terminalu jest dach o powierzchni 19 tys. m² (ponad 2 boiska piłkarskie) w formie falujących płatów, które oddają ruch związany z podróżowaniem.
  • Do oszklenia terminalu zużyto w sumie 11,5 tys. m² szkła.
  • Przed terminalem powstaje 16 stanowisk postojowych dla samolotów, w sumie na całym lotnisku będzie ich ok. 30.
  • Obiekt za ok. 300 mln zł buduje polsko-niemieckie konsorcjum Hochtief.
  • Do dyspozycji pasażerów będzie:
  • Przestronna, klimatyzowana hala przylotów i odlotów (1700 m²) o wysokości nawet 3 kondygnacji (od 13 do 19 m).
  • 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa i 22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej.
  • Najnowocześniejszy system kontroli bagażu (w tym 2 urządzenia do precyzyjnej kontroli podejrzanych przesyłek, pracujące na zasadzie tomografu).
  • 12 gate'ów.
  • Bezpośrednie wejście do samolotów przez rękawy łączące terminal z pokładami.
  • Ok. 4 tys. m² powierzchni komercyjnej (sale konferencyjne, galeria handlowa, gastronomia, usługi bankowe itd.)
  • Podniebna kawiarnia z widokiem na płytę lotniska i pas startowy.
  • Unikatowa restauracja z widokiem na płytę lotniska.
  • Darmowy dostęp do Internetu.
  • Ponad 1,1 tys. miejsc parkingowych przed nowym terminalem.


powrót

 

Dodaj komentarz:

Dodaj swój komentarz
Autor komentarza:
Treść komentarza:
Kod:
Wpisz kod:
Akceptuję regulamin

Wasze komentarze:

Aktualnie brak komentarzy

Szukaj:
 
PROJEKT I WYKONANIE: www.themedia.pl  
GŁÓWNA / O NAS / REKLAMA / POLITYKA PRYWATNOŚCI / KONTAKT
Copyright © 2010 by www.e-hale.pl Wszelkie prawa zastrzeżone